Kundeservice | Brdy.no

Brdy.no

Jeg har Nokia-antenne eller satellittbredbånd via parabol
Jeg har en annen antenne

Lukk vindu

Kundeservice

Vi er aldri langt unna hvis du trenger hjelp eller har spørsmål.

For bestilling og kundeservice

21 55 40 00

Kundeservice er i sommermånedene tilgjengelig på telefon hverdager (mandag-fredag) fra kl. 10.00-14.00. Du kan også bruke chat via vår Facebook-side, søke opp Brdy i Messenger eller sende e-post til kundeservice@brdy.no.

Logg inn på min side

Her finner du fakturaoversikt og teknisk informasjon om abonnementet ditt.

Finner du ikke det du leter etter?

Nederst på siden finner du svar på noen av spørsmålene vi ofte får fra kundene våre. Du kan også kontakte oss via skjemaet under, så ringer vi  eller skriver vi tilbake til deg så fort vi har mulighet.

Ved å gi oss navn og telefonnummer, samtykker du samtidig til at Brdy kan behandle personopplysningene
dine. Opplysningene vil brukes til å kartlegge behov for bedre bredbånd i nabolaget ditt, og slettes
senest innen 6 måneder. Les mer i vår personvernerklæring

SEND INN

Adresser

Pakker og varer sendes til vårt lager:
Brdy Nordics AS
Årvollskogen 91
1529 Moss

Brev- og fakturadresse:
Brdy Nordics AS
Postboks 474 Bedriftssenteret
1411 Kolbotn
E-post: faktura@brdy.no

Besøksadresse:
Rosenholm Campus
Rosenholmveien 25
1414 Trollåsen

Så enkelt monterer du vår antenneboks på veggen, og du er i gang!

Vi kan selvfølgelig også hjelpe deg. Vår montør finner det beste stedet for antennen og sørger for installasjonen.

Ofte stilte spørsmål

Hvordan oppretter jeg en sak med kundeservice?

Det er enkelt å opprette en sak til Brdy kundeservice.
Først logger du på Min Brdy-kundeportalen. Deretter navigerer du til sak/support.
Velg lag «ny sak» for å opprette en sak til Brdy kundeservice.

Hva skjer hvis jeg glemmer påloggingsopplysningene mine?

Hvis du har glemt passordet ditt, besøk
https://customers.brdyservice.com/
og klikk på 'Glemt passord'.
Du vil bli bedt om å fylle inn e-postadressen din og vil motta en e-post til denne adressen med en kode, som lar deg bekrefte e-posten din. Følg instruksjonene på skjermen for å sette opp ditt nye passord og pålogging. Hvis du ikke lenger har tilgang til e-postadressen du først registrerte deg med, må du ta kontakt med kundeservice:

https://www.brdy.no/kundeservice/

Hvordan får jeg tilgang til Brdy Min side

Brdy min Side får du tilgang til ved å gå til:
https://customers.brdyservice.com/ 

og klikke på "Logg på".

Jeg har nettopp registrert meg, hva skjer videre?

Gratulerer! Det vil ikke ta lang tid før du kan nyte ditt Brdy satellittbredbånd.


Det er 3 viktige steg for å koble til.

  1. Oppstarts faktura
    Når bestillingen er registrert vil du motta en epost fra Brdy med betalingslenke.
    Når betaling er utført, vil utstyret pakkes.
  2. Utsending av utstyr
    Når du har gjort trinn 1, sender vi deg en SMS med informasjon om at pakken er sendt via Post Nord.

3. Installering
Monter utstyret når mottatt. Dersom du har bestilt installasjon av utstyret, vil montør kontakte deg direkte for å avtale en praktisk installasjonsdato.

Hvordan kan jeg overvåke databruken min?

Kunder av Brdy kan overvåke databruken på Min side.

Kan jeg henvise venner og familie? Hvis ja, hvordan?

Du vil kunne bli belønnet for å henvise venner og familie veldig snart; Brdy-teamet jobber med det. Men hvis du abonnerer og liker tjenesten, vennligst gi beskjed til alle, vi setter stor pris på at du sprer ordet.

Hva er vilkårene og betingelsene når du kjøper et Brdy-produkt?

Se de kontraktsmessige vilkårene publisert på Brdy-nettsider. Hvis du bestiller et Brdy-produkt, vil du også motta en kopi av de kontraktsmessige betingelsene vedlagt kontrakten.

Hvordan kjøper eller legger jeg til tilleggstjenester til abonnementet mitt?

Ta kontakt med Brdy’s kundeservice for informasjon om og for å legge til tilleggstjenester.

Hvordan kan jeg ombestemme meg etter å ha bestilt en Brdy-pakke?

Du kan kansellere bestillingen din innen 30 dagers fra bestillingsdato. 

Kansellering sendes skriftlig til support@brdy.no

Ved kansellering må alt tilsendt utstyr returneres innen en periode på fjorten - 14 dager fra kanselleringsdato. Om utstyret ikke blir returnert innen tidsfristen vil utstyret bli fakturert.

Kan jeg bytte til en annen pakke?

Hvis du vil oppgradere pakken din, kan du det! Bare kontakt ditt Brdy kundeserviceteam, og en rådgiver vil hjelpe deg og informere deg om eventuelle forhold knyttet til disse endringene.

Hvor lenge vil jeg være bundet?

Vi er sikre på at du vil være fornøyd med tjenesten fra oss, men du har likevel åpent kjøp i 30 dager fra bestillingsdato i henhold til vilkår. Kansellering må sendes skriftlig på epost til support@brdy.no

Har du bestilt et abonnement uten bindingstid, har du åpent kjøp i 30 dager. Etter den perioden gjelder normal oppsigelsestid, som er inneværende måned pluss en måned. Oppsigelse skal sendes skriftlig på epost til support@brdy.no

Hvis du har bestilt abonnement med bindingstid, har du åpent kjøp i 30 dager og 12 måneders binding fra bestillingsdato. Ved oppsigelse i bindingstiden, vil du bli fakturert for 80% av abonnementsavgiften ut oppsigelsestiden?

Kan jeg bruke en VPN med satellittinternett?

Bruk av satellittinternett vil ikke hindre deg i å koble til en VPN, men det er noen ting å sjekke. Først må du finne ut om VPN-en benytter IPsec eller ikke. Hvis det er IPsec, kan dette kreve en statisk IP-adresse, som kan bestilles som et tillegg, til alle våre produkter.

Merk at noen typer VPN tilkoblinger benytter kryptering. I satellitt teknologien våre benyttes data akselerator teknologi. Om VPN tilkoblingen er kryptert vil ikke denne akselerator teknologien fungere som vil påvirke ytelsen på satellitt forbindelsen, i noen tilfeller vil det ikke fungere.

Hvis du er usikker på hvilken type VPN du har eller hvilken kryptering som brukes, er det bare å kontakte oss, så kan vi gi råd om tilkoblingen kan passe eller ikke.

Hvilke nedlasting- og opplastingshastigheter kan jeg forvente?

I dag tilbyr satellittinternett nedlastingshastigheter på opptil 50 Mbps med våre beste pakker. Opplastingshastigheten er opptil 6 Mbps. Disse hastighetene varierer avhengig av pakken du velger. Alle våre pakker lar deg bruke Internett til alt du vil: nettlesing, e-post, sosiale medier, streaming av musikk og videoer, etc.

Hastighetene kan variere og avhenge av ulike faktorer.
Eksempelvis om et stort antall personer bruker nettverket, kan internett-hastigheten din bli påvirket.

Hvis du oppdager at du trenger mer prioritert Internett-hastighet hver måned, kan du bytte til en høyere abonnementspakke ved å kontakte Brdy-kundeserviceteamet ditt.

Hvor lang tid vil det ta å få installert?

Brdy-utstyret vil bli sendt ut til deg så fort det er betalt.

Utstyr kan monteres med en gang det er mottatt, og du kan komme på nett så fort installasjonen er fullført.

Kan jeg bruke satellitt-internett for bobilen min eller ta den med meg til sommerhuset?

Brdy-utstyret må installeres på et fast sted og peke mot satellitten vår i verdensrommet. Dette betyr at den ikke kan flyttes. Parabolen orienterer seg ikke automatisk mot satellitten i verdensrommet, og den er ikke designet for å gi satellittkommunikasjon mens du er på farten. Du kan heller ikke bruke den utenfor landet den ble kjøpt for.

Hvordan er utstyret installert?

Brdy vil sende deg monteringsanvisning for å hjelpe deg med å utføre installasjonen av systemet. Dersom du ønsker å få anlegget profesjonelt installert, må dette bestilles og betales av kunden. Brdy vil bistå med å bestille montør via et selskap som kan bistå med dette. Vennligst kontakt kundeservice for mer informasjon.

Påvirker været internett tilkoblingen min?

Det ærlige svaret er ja, det kan ha en negativ effekt på signalet. For at det skal skje, må været være ekstremt. 

Brdy tilbyr salg av snø beskytter som kan skjerme parabolhode for vær og vind.

Jeg har hørt om overbelastning, hva er dette og hvordan kan det påvirke tjenesten min?

Overbelastning kan oppstå når mange mennesker bruker tjenesten samtidig.
Overbelastning kan sammenlignes mellom trafikken du møter på veien, og trafikken du kan møte på nett. 

Eks: Når mange mennesker prøver å få tilgang til tjenesten samtidig, synker gjennomsnittshastigheten, akkurat som når mange sjåfører prøver å kjøre samtidig langs samme veistrekning.

Kan jeg bruke satellitt-internett for nettspill?

Hvis du er en ivrig spiller, spesielt hvis du spiller online-spill som Fortnite eller Call of Duty, vil du legge merke til den høyere svartiden/forsinkelsen i internettforbindelsen. 

Eksempel:

Det kan hende at karakteren din ikke beveger seg når du flytter kontrolleren, og du vil bli slått av spillere med raskere svartid, for selv om du trykker på knappen først, vil det være en kort forsinkelse på din side. Derfor anbefaler vi ikke satellittbredbånd for online-spill.

Hva er svartid?

Svartid påvirker alle typer internettforbindelse. Det er tiden det tar fra du ber om data til du mottar dem. Hvis du bruker superraske fibernettverk vil svartiden være så kort at du ikke vil merke det. Med satellittbredbånd er svartiden lengre. Dette er fordi signalet må opp i verdensrommet og så ned igjen.

Det betyr er at nettsider kan ta litt lengre tid å laste i begynnelsen, eller en strømmetjeneste som Netflix kan ta lengre tid å starte. Enkelte apper på telefonen din, spesielt bankapper, kan virke litt tregere å starte opp. Dette betyr imidlertid ikke at internettjenesten er "treg", den gjenspeiler bare hvordan internett leveres hjem til deg via satellitten vår i verdensrommet, så når du surfer eller streamer er det ingen forskjell.

Gjennomsnittlig svartid/forsinkelse i satellittkommunikasjon er rundt 600 millisekunder. Du vil antageligvis ikke legge merke til dette når du surfer, streamer video eller hører på musikk. Men det merkes når du trenger rask toveiskommunikasjon. Du kan for eksempel oppleve forsinkelsen når du er i en videokonferanse i f.eks Teams eller Zoom. Svartiden/forsinkelsen vil være for stor for noen typer nettspill.

Modemet

Modemet er en liten elektronisk enhet plassert inne i huset, på samme måte som med tradisjonelt kablet bredbånd. Enhetene dine kobles til internett via modemet.

Parabolhode til satellitt

Sender/mottaker monteres på parabolen for å fange opp signalet til satellitten, og sender også signalet tilbake til satellitten.

Parabolantennen til satellittbredbånd

I de fleste tilfeller vil parabolen være plassert på en yttervegg i huset ditt. Standard parabol er 75 cm i diameter og trenger fri sikt mot sør.

Hvilket utstyr trenger jeg for å koble til satellittinternett?

Vi leverer alt utstyret du trenger for å motta satellitt bredbånd fra oss. Dette inkluderer paraboltallerken, parabolhode, modemet og kabler. (Ved behov for WiFi ruter bestilles det i tillegg)

Hvor raskt er satellittbredbånd?

Vi tilbyr produkter med varierende hastighet, du kan sjekke de spesifikke produktene som er tilgjengelige for deg på nettsiden eller ved å kontakte Brdy kundeservice.

Kan jeg sjekke på forhånd om jeg kan få fri sikt til satellitten?

I bransjen kaller vi dette 'siktlinje'. Du trenger siktlinje til satellitten slik at informasjon kan sendes til og fra parabolantennen uten forstyrrelser. Høye bygninger, trær og fjell kan alle forårsake problemer med siktlinjen. Våre satellitt spesialister vil gi råd om den beste plasseringen for parabolen din, men du kan også ta en titt ved å bruke det nettbaserte verktøyet «Viasat TechTools» app til mobil for å zoome inn på huset ditt og se hvor satellitten må peke. Du kan da se om det er noen bygninger eller høye trær som vil være i veien for signalene.

Alternativt kan du bruke samme «Viasat TechTools» app som lar deg se satellittposisjonen ved hjelp av smarttelefonen. Appen er tilgjengelig i Apple Store eller Google Play Store.

Hvorfor trenger jeg fri sikt mot sør?

Du trenger fri sikt mot den sørlige himmelretning fordi det er der satellittene våre er. Vi bruker geostasjonære satellitter, noe som betyr at de går i bane rundt jorden 35 000 km over ekvator og beveger seg med samme hastighet som jordens rotasjon. Dette betyr at de ser stasjonære ut fra jorden. Fordi de er langs ekvator, er de sør for oss her i Nord-Europa.

Hva er satellitt bredbånd?

Satellittbredbånd gir en måte å koble til internett uten behov for en tradisjonell kablet tilkobling. I stedet for å koble til internett via kabler som går fra en sentral inn i huset ditt, lar satellittbredbånd deg koble deg til internett ved hjelp av en parabol installert på huset ditt, som sender og mottar informasjon til og fra satellitten som vi bruker i verdensrommet.

Kan jeg installere satellittbredbånd hvor som helst, på hvilken som helst bygning?

Det er noen grunnleggende krav for å installere satellittbredbånd. Systemet krever at en parabolantenne er installert på huset ditt, så det er viktig at byggematerialet ditt tåler belastningen av parabolen.

Hvis huset ditt er leid ut, trenger du skriftlig godkjenning fra utleier før du registrerer deg. Tilsvarende vil du trenge godkjenning fra relevant myndighet for å installere parabolen på en verneverdig bygning eller i et verneområde. 

Så lenge du har sikt mot sør uten hindringer av trær, bygninger eller andre gjenstander, vil du kunne motta satellittbredbånd.

Er satellitt-internett ny teknologi?

Denne teknologien er ikke ny, folk har sett på satellitt-TV i flere tiår, men det har vært noen nyere fremskritt for å gjøre satellitteknologi mer egnet for å koble deg til internett.

I motsetning til TV, krever internett over satellitt en toveis tilkobling. Brukere av satellittbredbånd både sender og mottar informasjon til og fra satellittene. Endringer i hvordan dataene pakkes og infrastrukturen både i verdensrommet og på bakken, gjør at du nå kan få mye raskere hastigheter; opptil 50 Mbps over satellittbredbånd.

Har jeg fri bruk?

For deg som har Hyperlink 5G
Hyperlink 5G (og 4G) gir deg ubegrenset data med hastigheten du har valgt.

For deg som har Wavelink trådløst bredbånd:
Med Wavelink har du ubegrenset data tilgjengelig, helt uten begrensninger.

For deg som har Skylink:
Med Skylink har du ubegrenset data tilgjengelig, men sammen med hastighet, velger du også mengde prioritert data. Det beskriver mengden data du kan laste ned til full hastighet. Etter at du passerer prioritert datamengde vil ikke hastigheten nødvendigvis reduseres, men du kan likevel oppleve at hastigheten går ned mot 2 Mbps i perioder når det er mye trafikk i nettet.

Hva er forskjellen på de forskjellige typene av bredbånd?

Vi har i dag tre forskjellige produkter, og med produkter mener vi tre forskjellige veier å gå for å gi kundene våre trådløst bredbånd.

Hyperlink er bredbånd over 5G-nettet til Telenor. Med hjelp av en antenne på vinduet eller veggen, hentes signalet ned dit du ønsker bredbånd.

Skylink
er trådløst bredbånd som henter signal fra en satellitt som befinner seg ca. 35 000 meter over bakken. Dette er løsningen som ofte passer for folk som bor langt unna annen bebyggelse.

Wavelink benytter seg av radiosignaler fra de mange senderne vi har plassert rundt om i landet. Man er avhengig av at antennen befinner seg innen synlig avstand til radiomasten for at dette produktet skal være et alternativ.

Hvordan får jeg fakturakopi?

Du kan finne kopi av alle fakturaene dine på Min side.

Hvorfor får jeg lav hastighet når jeg tar en hastighetstest?

Hvis du er tilknyttet et nettverk med kapasitetsbegrensninger eller om det generelt er høy trafikkbelastning i nettet, kan du oppleve å få lavere enn oppgitt hastighet. Vi anbefaler å teste jevnlig med, f.eks. www.nettfart.no og notere ned tidspunkt og resultat. Pass på at ingen andre programmer belaster linjen, og at den er koblet direkte i bredbåndsuttaket når du måler (ikke bruk ruter eller aksesspunkt når du kjører testen). Dersom du opplever vesentlig lavere hastighet enn det som er angitt, kan du ta kontakt via webskjema og legge ved måleresultater.

Hvor lang leveringstid er det?

Bredbåndsutstyret sendes normalt fra oss første virkedag etter bestilling, men avvik kan forekomme.

Kan jeg utsette forfall på faktura?

Faktura fra Brdy forfaller 14 dager etter fakturadato. Om du ønsker betalingsutsettelse, kan du kontakte kundeservice før forfall.

Hvordan kan jeg endre abonnementet mitt?

Ta kontakt med Kundeservice på telefon 21 55 40 00 for å høre hvilke muligheter du har for å oppgradere eller nedgradere abonnementet ditt. Oppgradering er gratis.

Trenger du hjelp med bestillingen?

En av våre rådgivere tar kontakt så fort som mulig, så vi kan hjelpe deg med riktig produkt for dine behov.

Ring meg